På tærsklen til den fjerde industrielle revolution kæmper mange fremstillingsvirksomheder stadig med komplicerede arbejdsgange, komplekse produktprogrammer og alt for mange varenumre. Kompleksiteten i disse virksomheder står i vejen for at høste den fulde værdi og potentiale af eksempelvis Internet of Things.
Hvordan forbereder man sin virksomhed og produktprogram på nye kommunikationsformer, dataopsamling og Internet of Things? Hvordan sikrer man en fortsat konkurrencedygtighed på leveringstider og priser, når der samtidig er øgede krav til kundetilpasning? Eller kort og godt; hvordan rammer man bedst muligt et bredt markedsbehov uden at drukne i kompleksitet undervejs?
Det er udfordringer, som mange fremstillingsvirksomheder står over for i dag. Elektronikvirksomheden Crysberg A/S, der producerer elektroniske styringer til industrielle vandingsanlæg, er én af dem. De fik øjnene op for forenklingsmetoden Simplimize, da de skulle udvikle næste generations produktprogram.
”Vores tidligere produktprogram bestod af en lang række varianter, elementer og kundespecifikke valgmuligheder. Det skabte en høj grad af kompleksitet både for os og vores kunder. Med Simplimize har vi forenklet vores koncept markant og fjernet op mod halvdelen af vores varenumre. Det har været en kæmpe øjenåbner for os,” forklarer Søren Haxvig, Development & Quality Manager hos Crysberg.
Nu er mulighederne for dataopsamling integreret i produkterne på forhånd
Det primære formål med Crysbergs Simplimize-forløb har været at forenkle det fremtidige produktprogram og fjerne en stor del af kompleksiteten for deres kunder. I dag står Crysberg med et spritnyt, forenklet og modulopbygget koncept, hvor de tillægsfunktioner, som kunden tidligere skulle tilvælge, nu er integreret i produktet på forhånd.
Ved at overspecificere hardwarekernen og acceptere, at man i nogle tilfælde inkluderer komponenter, der ikke nødvendigvis anvendes, får Crysberg en langt mere prisbillig produktion. Det er nemlig samlet set billigere end at holde styr på de forskellige varianter hver for sig i produktionen.
Det betyder også, at produkterne nu er bedre forberedt på kundernes behov for dataopsamling. Simpelthen fordi meget af hardwaren allerede sidder klar i produktet og blot skal aktiveres med en softwareopdatering.
”I sidste ende giver det vores kunder bedre mulighed for at koble deres produkt på internettet og indsamle data omkring deres vandingsbehov – og på sigt få en mere automatiseret og miljørigtig vanding,” forklarer Søren Haxvig.
Simplimize: En gennemprøvet forenklingsmetode
Crysberg har modtaget 60.000 kr. i støtte fra Industriens Fond, som siden 2012 har støttet udvikling, test og udbre-delse af Simplimize. Mere end 40 virksomheder har opnået dokumenterbare resultater med metoden, og derfor støttede Industriens Fond indtil 30/6-2017 en yderligere udbredelse af Simplimize
”Crysberg er et af flere gode eksempler på, at et forenklet produktprogram kan nedbringe kompleksiteten på tværs af salg, marketing, produktudvikling og produktion. Med sådanne forenklinger kan virksomheder blive bedre klædt på til at overvinde fremtidige udfordringer, gribe nye muligheder og møde markedets behov,” siger Mads Lebech, der er administrerende direktør i Industriens Fond.
Den rette modularisering gør produktionen mere fleksibel
Crysbergs forenklede produktprogram er udviklet og implementeret med hjælp fra certificerede Simplimize-konsulenter fra rådgivningsvirksomheden Worm Development.
”Det stod hurtigt klart, at modulariseringen hos Crysberg var gået for vidt. Derfor hjalp vi med at forenkle deres koncept til i stedet at bestå af en større, fælles kerne med færre udskiftelige hardwaremoduler. Det har mindsket antallet af omstillinger og gjort deres produktion langt mere fleksibel og tilmed ført til kortere leveringstider,” fortæller Rasmus Pedersen, certificeret Simplimize-konsulent fra rådgivningsvirksomheden Worm Development.
”Simplimize-forløbet har været meget lukrativt for os og kan klart anbefales. Vores nye produkt, som vi har under udvikling, er nu nemmere at producere og lagerføre med færre varianter og vil sandsynligvis være bedre tilpasset til de markedssegmenter, vi primært sigter efter,” fastslår Niels Klagenberg, CEO hos Crysberg A/S.
Resultaterne af Crysbergs Simplimize-forløb
- 50 % reduktion af time-to-market for fremtidige produktvarianter
- 40 % reduktion i antallet af varenumre
- Langt bedre mulighed for at tilpasse produkterne til kunderne
- Læs mere om resultaterne fra Crysbergs Simplimize-forløb her.
Læs mere om Crysberg på deres hjemmeside.