Det økonomiske potentiale ved fælles produktarkitekturer - Simplimize | Simplify to optimize

Det økonomiske potentiale ved fælles produktarkitekturer

mand-fremstiller

Basér beslutninger om modularisering på fakta frem for myter

Dominerer disse holdninger også i din virksomhed?

  • ”Vi har præcis de produkter, vi har brug for”
  • ”Alle vores produkter er lønsomme og nødvendige for vores kunder og markeder”
  • ”Vi er allerede modulære”
  • ”Hvis vi øger vores nuværende niveau af modularisering, går vi på kompromis med centrale kundekrav og øger vores omkostninger”

Hvis ja, så spørg dig selv: er de baseret på fakta eller myter i virksomheden?

Et 2-årigt case-studie foretaget af DTU viser nemlig, at det er muligt at reducere antallet af produktarkitekturer med 60 procent med en betydelig reduktion i omkostninger til materiale og arbejdskraft til følge.

Vel og mærke uden at gå på kompromis med udbuddet af produkter til markedet.

Ny metode: Sådan afdækker du det økonomiske potentiale ved fælles, modulære produktarkitekturer

Case-studiet udfordrer de ovenstående gængse holdninger ved at fastslå potentialet for omkostningsbesparelser ved fælles produktarkitekturer på tværs af produktprogrammet.

I artiklen Assessing the cost saving potential of shared product architectures præsenterer DTU en systematisk og kvantitativ metode, AME-metoden, til at beregne fordelene. Med denne metode er det muligt at basere de interne diskussioner i virksomheden på fakta frem for myter og individuelle holdninger.

“Organizational wise, this is a very sensitive topic. Asking the question “could we do better with modular architectures.” From research and development, the reaction is often that they are accused of not having done the perfect job. From sales, the viewpoint will often be that due to the competitive situation and so on, all products are required. In manufacturing, the reaction is very positive—but often more shortterm initiatives are in focus such as day-to-day process improvements.”

Er du interesseret i at blive klogere på metoden og udfordre myterne i din virksomhed? Læs artiklen her.

Artiklen er skrevet af Niels Henrik Mortensen, Christian Lindschou Hansen, Martin Løkkegaard og Lars Hvam fra DTU.

  • DEL HISTORIEN



SKAL I VÆRE DE NÆSTE?

Lær hvor kompleksiteten i din virksomhed opstår.



Har du spørgsmål?



ANDRE NYHEDER

Cancel