Ofte kræver det store mængder data, når du skal skabe et overblik over dine forskellige segmenter. Tilmed tager de gængse segmenteringsværktøjer lang tid at udarbejde – tid, som du kan bruge mere konstruktivt i virksomheden. Med Simplimize-værktøjet ”Markedssegmentering” vil du opleve, at det blot tager et par timer at strukturere din sælgers viden om markederne.
Er din virksomheds produktvarianter et resultat af en bevidst tilrettelagt produktfamilie eller unikke ordrer? Og ved du hvilke segmenter der skal drive din virksomheds vækst og produktopbygning?
Det er to af de centrale spørgsmål, du får svar på, når du arbejder med Simplimize-værktøjet Markedssegmentering.
Markedssegmenteringen er suverænt det værktøj, der hurtigst kan skabe et overblik over dine forskellige segmenter. Formålet er at kortlægge din virksomheds nuværende produktprograms markedsperformance.
Det gør du for at kunne bestemme, hvad din kommende produktarkitektur skal bestå af.
Med Markedssegmenteringen skaber du:
- Et klart overblik over, hvor attraktive de forskellige segmenter er, og finder dermed svar på, om din virksomhed er placeret i det rette segment.
- Overblik over, hvilke og hvor mange produktplatforme din virksomhed kan dække markedet med. Måske indser du, at du spænder for bredt på markedet, eller at du har potentiale til at spænde endnu bredere.
- En diskussion af vigtigheden af din virksomheds forskellige forretningsområder samt kvalitetsspænd. Dette skaber en fælles forståelse i virksomheden om, hvorfor bestemte forretningsområder og kvaliteter er valgt til eller fra.
“Everything should be made as simple as possible, but not simpler”
– Albert Einstein
Albert Einstein siger, at alt skal gøres så simpelt som muligt – men ikke forsimples! Markedssegmenteringen giver dig et realistisk billede af, hvor det komplekse kan simplificeres. Men kun så længe det giver mening.
Kom i gang med at kortlægge dine segmenter med Simplimize
Simplimize-værktøjerne ligger frit tilgængelige på simplimize.dk og Markedssegmenteringen er det første af de i alt 6 værktøjer, som tilsammen hjælper dig med til at skabe et overblik over dit marked, dit produktprogram og din produktion. Overblikket hjælper dig til at reducere dine omkostninger og øge innovationsevnen.
Trin for trin-guide til markedssegmenteringen
- Beslut fra starten, om du vil analysere det nuværende produktprogram, eller om du vil anvende værktøjerne til at opbygge ønskescenariet for virksomhedens produktprogram.
- Start med at udvælge dine forretningsområder. Hjemmeside og salgsmateriale kan være en stor hjælp. Beskriv et til to forretningsområder øverst.
- Beskriv de segmenter I henvender Jer til under hvert forretningsområder. Er der mange segmenter, så start med de største.
- Opstil markedets prisniveau ude til højre, hvor low-end er den billigste pris, og high-end er den dyreste pris.
- Hvert krydsfelt mellem segment og prisniveau skal nu beskrives med seks variabler. Se dem på simplimize.dk.
Mit bedste tip til dette værktøj: Lad være med at gå alt for meget i ”analyse-mode”, når du skal definere de seks variabler i hvert segment. Jeg oplever tit, at mavefornemmelser og antagelser er tilstrækkeligt. Så buckle up – og sæt tempo på!
Hvis du er interesseret i at lære mere om Simplimize, så tilmeld dig vores nyhedsbrev og få fingrene i den ultimative guide til 6 Simplimize-værktøjer inklusive vores bedste tips og tricks til at få det bedste ud af hvert enkelt værktøj.
Topbillede/illustration: Designed by Dooder