De mange bizz- og buzz-ord, der i dag klynger sig sammen under overskriften Industri 4.0, forvirrer mere, end det klæder virksomheder på til at favne de nye muligheder, der gemmer sig i disse nye begreber.
Særligt små og mellemstore virksomheder i fremstillingsindustrien efterspørger en måde at tilpasse de nye muligheder til deres virkelighed.
Det skriver Knud Erik Hilding-Hamann fra Teknologisk Institut i et blogindlæg, hvor han samtidig giver et bud på, hvilke ressourcer, kompetencer og værktøjer disse virksomheder skal investere i for at drage fordel af Industri 4.0’s nye teknologier og muligheder i forretningsudviklingen, produktudviklingen og produktionen.
Skab et solidt fundament for Industri 4.0
“Det handler om at skabe et mindset omkring og et bæredygtigt grundlag for forenkling, modularisering og optimering af de små og mellemstore virksomheders produktprogrammer og produktion. Dette grundlag skaber, i mine øjne, det mest optimale fundament og baner vejen for en systematisk tilgang til innovation, en mere avanceret produktion, indføring af ny produktionsteknologi, robotteknologi, automatisering, digitalisering etc.”
Knud Eriks bud på vejen mod Industri 4.0 lyder derfor således:
- Simplificér dit produktprogram
- Modularisér dine produkter
- Optimér din produktion
- Innovér, opgradér, digitalisér, automatisér etc.