Nye forbrugstrends skaber et øget behov hos virksomhederne for at kunne producere produkter, der kan opgraderes efterhånden som tiden går. Det er mere bæredygtigt forbrug, man kan som forbruger altid få den nyeste teknologi, og produkterne kan tilpasses meget præcist til og meget tæt på kunden selv. Samtidig muliggør det, at virksomheden stadig kan levere et kundetilpasset produkt – men på meget mere konkurrencedygtige vilkår, også i Industri 4.0-virkeligheden.
Tør du dele risikoen med dine kunder?
Forestil dig, at du tjener dine penge via en forretningsmodel, hvor du ikke bliver betalt pr. stk. – men derimod hver måned for at levere den værdi produkterne skaber for dine kunder. Altså en slags Netflix – bare for fysiske produkter.
På denne måde kan virksomheder i stedet for pris konkurrere på produkternes kontinuerligt øgede funktionalitet og kvalitet – og fastholde kunderne i længere tid.
Mange standardiseringer = mulige moduler
Det kræver naturligvis, at strukturen i dine produkter er modulariseret, så enkelte dele kan skiftes ud og opgraderes. Når du modulariserer din produktstruktur, bygger du produkterne op af en række standardmoduler, som kan sættes sammen på kryds og tværs og tilpasses kunden så sent i produktionsprocessen som muligt.
Det er væsentligt lettere at gøre, hvis du befinder dig i en branche med en høj grad af standardisering.
Modulopbyggede produkter skaber nye forretningsmuligheder
Nogle brancher ligger lige for ift. at tilrettelægge produktionen på denne måde. Deres produkter er nemlig allerede baseret på mange standardiseringer, og derfor er der ikke lang vej til modularisering.
Her er f.eks. tale om Make-to-Stock-brancher, hvor man producerer mange styk af gangen og ikke på bestilling. Det kunne f.eks. være fødevarebranchen, elektronikbranchen samt indenfor metal- og plastindustrien, hvor man fræser, udstanser og drejer metal og plastenheder på den samme måde, så interfaces passer ind i mange af produkterne.
Har du valgt at modulopbygge dine produkter således, at de kan opgraderes og udvides løbende, åbner det pludselig op for, at du kan fjerne dig fra dine konkurrenters prispres. Du er nu i stand til at sælge dine fysiske produkter på måneds- eller performancebasis. På den måde sikrer du både lang produktlevetid, bæredygtige produkter – og du baner vejen til nye markeder. Se eksempler her.
Få overblikket med Upgradia
Det kan virke umuligt at få overblikket over de forretningsmæssige muligheder, som modulopbyggede produkter skaber. Igennem de seneste år har Teknologisk Institut, der sammen med Innovationsnetværket for Produktion har afdækket de potentielle forretningsmodeller, skabt en proces, som alle virksomheder kan følge for at nå hen til en eller flere nye forretningsmodeller baseret på opgraderbare produkter.
Denne tilgang kaldes Upgradia – og du kan netop nu blive en af de første i Danmark til at hoppe med på bølgen. Center for Simplimize tilbyder lige nu 1 eller 3 dags workshops i Upgradia til en specialpris. Her hjælper vi dig med at finde frem til, hvilken Upgradia-forretningsmodel din virksomhed kan få mest gavn af.
Ta’ et kig på upgradia.dk eller kontakt Lars Frello på [email protected] eller 7220 2911 for mere information om, hvordan Upgradia kan komme din virksomhed til gode.