For lidt genbrug og for meget udvikling? Den problematik kender svejsemaskineproducenten Migatronic. Med Simplimize smelter de nu flere af deres produktserier sammen til én produktplatform med langt færre varenumre. Det giver dem et helt nyt fokus i deres produktudvikling. Og langt mere genbrug på tværs af produkter.
Projektleder Mads Jensen forklarer her, hvorfor Simplimize er den rette vej for Migatronic:
Hvorfor er Simplimize interessant for Migatronic?
På den korte bane “Simplimizer” vi for at øge konkurrenceevnen og for at gøre tingene lidt nemmere for os selv. Der er store spillere i vores marked, så hvis vi skal følge med dem, er vi nødt til at forenkle vores produktudvikling og produktion.
Hvad betyder Simplimize konkret for produktudviklingen hos Migatronic?
Førhen så vi udelukkende på dét ene produkt, vi var ved at udvikle, og det var ligegyldigt, hvad vi havde lavet for bare ét år siden. I dag diskuterer vi altid, hvordan vi kan bruge moduler fra ét produkt videre i nye produkter. Det gør, at vi kan lancere nye produkter hurtigere end før, og at vi reelt set bygger produkter, der er bedre end tidligere, da vi medtager erfaringer fra velafprøvede produkter med over i nye produkter.
Hvordan ser Migatronics produktion ud i fremtiden?
Det er et klart defineret mål at kunne køre langt større seriestørrelser – altså at vi kan køre moduler på samme måder som bilfabrikkerne, hvor produktet er færdigproduceret, og kunden blot skal vælge tilbehørspakken inden levering. Ideelt set er tilbehørspakken ren softwarebaseret. Der er et stykke vej endnu – men vi er helt sikkert på rette vej.
Hvad er den største gevinst for Migatronic ved Simplimize?
Rent produktionsmæssigt er det en klar fordel at have færre moduler, der kan produceres op til et meget højt niveau, før vi skal til at lave det kundespecifikt. Udviklingsmæssigt er det en klar fordel, at vi med færre ressourcer kan lave én platform af høj kvalitet og ikke 10 platforme, der alle skal vedligeholdes. Vi får et meget skarpere produkt, som er lettere at afsætte til vores kunder.