Derfor skal du halvere dit produktprogram - Simplimize | Simplify to optimize

Derfor skal du halvere dit produktprogram

simplimize cut by half

Oftere og oftere møder jeg virksomheder, der døjer med store kompleksitetsproblemer på grund af meget store produktprogrammer. De kæmper ikke kun med følgevirkningerne af denne kompleksitet – de kæmper også med at nedbringe den. Ofte med Sisyfos-lignende metoder.

Du kan måske genkende billedet i din egen virksomhed? I et godhjertet forsøg på at tilgodese jeres kunders forskelligartede ønsker ender I med at udvikle et utal af kundetilpassede løsninger. Disse løsninger bliver til standarder, produktprogrammet vokser støt og kompleksiteten i virksomheden går kun én vej. Op.

I ved, at denne kompleksitet er farlig for jeres forretning. Derfor arbejder I også på at nedbringe den. Men ofte bliver det ikke til mere end små nedskæringer – de lavthængende frugter – som reducerer kompleksiteten her og nu. Problemet med denne fremgangsmåde er, at der parallelt med de små umiddelbare nedskæringer etableres nye produktegenskaber og dermed ny kompleksitet i virksomheden. I ender derfor ofte med en kompleksitet, der stort set svarer til status quo, og historien kan starte forfra.

Min erfaring er, at der skal langt mere radikale forandringer til, før I for alvor kan få bugt med jeres kompleksitet og reducere den nok til at kunne måle en reel effekt.

Skær hele grenen – og gør det nemt for dine kunder

I Simplimize-regi har vi rigtig gode erfaringer med det såkaldte ”cut by half”-mindset, når vi hjælper virksomheder med at skære helt ind til stammen i deres produktprogram. Det er et radikalt og gennemgribende mindset, der, som titlen antyder, handler om at halvere produktprogrammet og fokusere på de mest profitable produkter, der passer ind i din virksomheds fremtidige strategi.

Men det kan være svært at skære fra. For et mindre produktudbud må da betyde mindre tilfredse kunder? Det er heldigvis ikke tilfældet, og er du skeptisk, så er teorien om choice overload et godt sted at finde inspiration. Det er det næste møde i Netværk for Forenkling d. 8. maj 2018 også – denne gang er temaet nemlig choice overload.

Når I halverer antallet af produkter, opnår I nemlig en lang række fordele:

  • I bruger ikke unødig tid og kræfter på produkter, der ikke rykker noget på bundlinjen eller væksten.
  • I får en markant hurtigere leveringstid og højere kvalitet på jeres aktuelle produkter.
  • I gør det langt nemmere for både jer selv og jeres kunder at overskue jeres produktprogram.

Og det er alt sammen noget, jeres kunder vil elske jer for!

Et værktøj som Simplimize kan hjælpe dig med træffe de svære valg og ikke kun skære de lavthængende frugter, men hele grenen af. Brug de seks gratis Simplimize-værktøjer til at identificere, hvilken halvdel der skal blive – og hvilken der skal væk.

  • DEL HISTORIEN



SKAL I VÆRE DE NÆSTE?

Lær hvor kompleksiteten i din virksomhed opstår.



Har du spørgsmål?



ANDRE NYHEDER

Cancel