Novenco A/S er en mellemstor, dansk produktionsvirksomhed i ventilationsbranchen. Novencos produkter omfatter centrifugal- og aksialventilatorer, luftbehandlingsaggregater og ventilationssystemer til parkeringsanlæg og tunneler.
Med mere end 60 års erfaring er Novenco blandt verdens førende leverandører af ventilationssystemer til alle typer af landbaserede anlæg. I dag står Novenco over for en række udfordringer efter svære år som følge af blandt andet hård konkurrence, finanskrise, omstrukturering og opdeling af virksomheden samt investering i nyt automatiseret produktionsanlæg.
Novenco har en solid overordnet produktarkitektur, som giver mange kombinationsmuligheder, og hvor få parametre har afgørende indflydelse på produktets egenskaber. Novenco har for nyligt udviklet og lanceret deres energieffektive ZerAx-aksialventilator med en markedsførende virkningsgrad. Markedet er dog præget af udbudsprocesser, hvilket er med til at skabe hård konkurrence og fokus på pris blandt Novencos kunder. Novencos produkt er attraktivt for slutbrugeren af en bygning, men underentreprenørerne er ikke altid villige til at betale mere for en bedre performance.
Novenco har gennemført en standardisering af produktet, som reducerede antallet af kommercielle varianter i programmet i håb om at reducere produktionsomkostningerne. Produktionen blev imidlertid ikke standardiseret tilstrækkeligt sideløbende, og den ønskede omkostningsreduktion er ikke blevet realiseret. En udfordring efter standardiseringen er, at Novenco i dag har et produkt, som er for dyrt til at konkurrere med konkurrenternes standardprodukter og som samtidig er for standardiseret til at konkurrere på de mere specielle og kundetilpassede forespørgsler og projekter.
I Novencos tilfælde har det, mod forventningen, ikke været den rigtige strategi at reducere antallet af varianter i programmet. Novencos styrke er at levere produkter, der er tilpasset den enkelte kunde, og som yder en høj performance. Projektet anbefaler derfor, at Novenco vurderer justeringen af produktvarianter i forhold til en fokuseret konkurrence- og markedsstrategi.
Novenco kan udnytte deres stærke produktarkitektur til at udvide produktprogrammet med flere varianter, som kan øge konkurrenceevnen og omsætningen. Det er afgørende for Novenco at vælge de rigtige performancetrin i programmet, for at kunne levere de efterspurgte produkter til en konkurrencedygtig pris.
Et udvidet produktprogram kan give mere kompleksitet i form af antallet af varianter. Projektet foreslår, at der indføres kategorierne Standard og Standard+ til at håndtere den ekstra kompleksitet. Standard+ kategorien gør, at en større del af tilbuddene kan konfigureres, uden at det skaber unødig varians i produktionen, som kun optimeres efter Standard-varianterne. Standard+ skal sikre, at Novenco kan tilbyde tilstrækkelig varians ud mod markedet uden at skabe unødvendig kompleksitet i de interne processer og produktion.
Projektet anbefaler et konkurrencedygtigt produktprogram, som udnytter Novencos styrker inden for energieffektivitet og kundetilpasning. Samtidig kan Novenco håndtere kompleksiteten bedre ved at differentiere mellem Standard, Standard+ og Special. En klar strategi og en tilpasning af produktprogrammet forventes at øge omsætningen og forbedre profitabiliteten. Novenco har ikke forenklet produktprogrammet, men i stedet tilpasset produktprogrammet til markedet og forenklet de interne processer.
100-199
DKK 120 mio
Fremstilling af køle- og ventilationsanlæg
Verden
Besøg virksomhedens hjemmeside
Bliv introduceret til de 6 Simplimize-værktøjer, og lær hvor kompleksiteten i din virksomhed opstår.
Kom med på vores gratis webinar