Hovmand A/S producerer mobilt løfteudstyr. Der sælges både standardløsninger og specialløsninger til udvikling. Underleverandører leverer komponenterne, der samles i produktionen i Sorø, hvor virksomheden har sin base. Der både omsættes og vækstes godt, men bundlinjen følger ikke tilsvarende med. Vækstmarkeder indenfor effektiv transport i produktion og detail lader vente på sig, og få forhandlere klarer sig godt. Virksomhedens DNA er at sige ja, at være alsidig, og at få ting til at virke. Det har medført udvikling af specialløsninger, der er svære at sælge mere end én gang.
Analysen fra Simplimize viser lønomkostninger forbundet med specialordrer, der ikke faktureres til kunden. Dette presser dækningsbidraget, og specialordrer ender med at give tab. Hvad standardsortimentet tjener bruges på at opretholde specialløsningerne. Positive effekter fra specialløsninger er begrænsede, eftersom løsningerne til kundernes unikke problemstillinger sjældent kan genanvendes. De parametre, som sortimentet sælges og udvikles efter, er på markedet ikke vurderet som de vigtigste. Fokus er at løfte tungere, hvor det burde være at løfte hurtigere. Produktet skiller sig ikke radikalt ud fra konkurrenterne i design eller positioneringsegenskaber.
Der udvikles en strategi til at gøre den kundespecifikke udvikling profitabel, som implementeres med det samme. I samarbejde med virksomheden udvikles forretningsideer til nye markeder for standardsortimentet. Der konceptualiseres et produkt, som opfylder krav, der forventes at være i markeder man ønsker at tilgå. Produktet bygges som en produktarkitektur, der vil kunne dække en stor del af det eksisterende produktprogram. Dette kan indfases løbende for at sikre god komponentdeling, produktion og lagerhåndtering. Der lægges i designet af det nye produkt vægt på vigtige positioneringsegenskaber, brandgenkendelighed og brugervenlighed. Produktet udvikles til prototypeniveau. Endelig udvikles en strategi for indfasning af produktet baseret på dets præstation ved lancering.
Der ryddes op i omkostninger forbundet med udvikling af specialløsninger, hvor kun rentable eller høj-strategiske kunder serviceres. De nuværende produktplatforme sigtes imod konkrete nye markeder med vækstpotentiale.
Udviklingstimer vendes imod udvikling af det nye produkt, der spås højt standardiseringspotentiale og gode muligheder i nye markeder. Den definerede udviklingsstrategi gør, at udviklingen af produktet kan styres løbende. Produktet kan således enten blive en ny variant eller en platform, der kan inkorporere en central del af det nuværende salg med gode effekter til følge.
20-49
DKK 40 mio
Fremstilling af løfte- og håndteringsudstyr
Verden
Besøg virksomhedens hjemmeside
Bliv introduceret til de 6 Simplimize-værktøjer, og lær hvor kompleksiteten i din virksomhed opstår.
Kom med på vores gratis webinar