Tør du se dit produkt med kundens øjne? - Simplimize | Simplify to optimize

Tør du se dit produkt med kundens øjne?

kvinde med kikkert simplimize

Opslugt af tekniske detaljer og komponentspecifikationer glemmer mange virksomheder at se deres produkt med kundens øjne. Find ind til dit produkts værdiskabende egenskaber med dette gratis Simplimize-værktøj.

Ved du, hvilke egenskaber i dine produkter der reelt skaber værdi for dine kunder? Ved du, hvilke egenskaber dine kunder finder nice-to-have og need-to-have? Jeg ser ofte virksomheder, der – i den bedste mening – tilbyder deres kunde et hav af produktvarianter og tekniske specifikationer. Meningen er at fortælle kunden, at man kan det hele og er ekspert i kundetilpassede løsninger, men i virkeligheden virker det for kunden alt for uoverskueligt.

Egenskabsanalysen er et af de 6 gratis Simplimize-værktøjer, som er med til at skabe rammerne for en systematisk og struktureret tilgang til forenkling og optimering af din virksomheds produktprogram.

Med dette værktøj opstiller du egenskaberne for en produktfamilie for ud fra et kundeperspektiv at vurdere vigtigheden, værdiskabelsen og valgmulighederne for hver enkel egenskab. Det giver dig et overblik over, hvilke egenskaber en samlet produktfamilie skal have ud mod kunderne.

Ved du, hvilke egenskaber dine kunder finder nice-to-have og need-to-have?

Hvilke egenskaber skal drive din virksomheds vækst?

Hos Center for Simplimize oplever vi, at det er en kæmpe øjenåbner for mange virksomheder at få klarlagt hvilke egenskaber, deres kunder ser som påkrævede, og hvilke egenskaber, der skaber værdi for kunderne. Det er netop her, man finder ud af hvilke egenskaber, der er centrale for værdiskabelsen og som skal drive virksomhedens vækst og produktopbygning.

En egenskab er det, der giver dit produkt værdi for et givent segment.

Derudover oplever vi, at mange virksomheder har utrolig svært ved at sætte specifikation på deres egenskaber. Og hvis man som virksomhed har svært ved at forstå egenskabens specifikation, er det endnu sværere for kunden at prissætte værdien af egenskaben – og tage stilling til, om man skal vælge den til eller fra.

Kortlæg dine produkters egenskaber – sådan kommer du i gang med Simplimize

De 6 Simplimize-værktøjer ligger frit tilgængelige på simplimize.dk og netop Egenskabsanalysen er et rigtig godt sted at starte, da dette værktøj for alvor sætter tankerne i gang omkring forenkling og opbygningen af det ideelle produktprogram.

Opret en bruger og start med at kortlægge egenskaberne for din mest simple produktfamilie i Egenskabsanalysen. Jo mere simpelt et produkt du vælger – jo bedre. Derefter kan du tilføje de egenskaber, der er på de mere avancerede (og ofte dyre) modeller i produktfamilien.

Trin for trin-guide til egenskabsanalysen

  1. Opstil alle produktfamiliens egenskaber. Husk, at det skal være egenskaber ud fra et kundeperspektiv.
  2. Vurdér, om egenskaberne er performance eller feature. Performance: Need-to-have. Feature: Nice-to-have.
  3. Vurdér hver egenskabs værdiskabelse ud mod kunderne. Er det en pligt (fx lovkrav), en forventning (fx en markedsnorm) eller er det en positionering (fx unikt for virksomheden).
  4. Sæt enheder på egenskaberne, fx fysiske enheder som ml. eller klassifikation. Og sæt et numerisk mål op for de nuværende valgmuligheder af egenskaben.

Hvis du er interesseret i at lære mere om Simplimize, så tilmeld dig nyhedsbrevet og få fingrene i en guide til de 6 Simplimize-værktøjer inklusive vores bedste tips og tricks til at få det bedste ud af hvert enkelt værktøj.

  • DEL HISTORIEN



SKAL I VÆRE DE NÆSTE?

Lær hvor kompleksiteten i din virksomhed opstår.



Har du spørgsmål?



ANDRE NYHEDER

Cancel